ارتباط فعالیت بدنی روزانه وسلامت عروق

 با شروع سال نو وتصمیم به داشتن زندگی سالم تر درسال 2015، محققان اهمیت داشتن فعالیت فیزیکی روزانه را  پررنگ تر کردند. محققان دریافتند که کاهش فعالیت فیزیکی روزانه حتی برای چند روز منجر به  کاهش عملکرد پوشش داخلی عروق خونی در پاهای افراد جوان سالم میشود که این  امر منجر به اختلالات عروقی می شود که می تواند تأثیرات دراز مدتی را بر سلامت فرد بر جا گذارد.

پل فادل استادیار فارماکولوژی پزشکی و فیزیولوژی و جان تیفالت استادیار تغذیه و فیزیولوژی ورزشی نشان دادند که اختلال عملکرد عروقی به علت  5 روز عدم  فعالیت به بیش از یک روز فعالیت بدنی  برای بازگشت  به حالت قبلی و حداقل ده هزار قدم در روز برای بهبود  نیاز دارد.

دکتر Fadelمی گوید: ما متوجه شدیم عواقب منفی عدم فعالیت فیزیکی قابل معکوس شدن هستند. اطلاعات زیادی وجود دارد  که نشان می دهد  درهر مرحله  از بیماری  یا هر زمان از زندگی شما می توانید فعالیت فیزیکی خود را افزایش داده  و زندگی خود را طولانی تر کنید. با این حال  ما دریافتیم  تنها 5 روز عدم  فعالیت  موجب تخریب عروقی خونی در پاها می شود که  برای ترمیم آن نیاز به دوره ی طولانی تری  از فعالیت  داریم.

او می افزاید: عدم فعالیت معمولاً درافراد  دارای  اضافه  وزن یا  چاق مشاهده می شود. مرحله ی بعد از عدم فعالیت مقاومت به انسولین است که منجر به  دیابت نوع  2 و بیماری قلبی می شود.

بر اساس آمار منتشر شده از طرف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها بیش از 29 میلیون  نفر در آمریکا  به دیابت  مبتلا هستند  و انتظار می رود این تعداد رو به افزایش گذارد. CDCتخمین  زده است  که یک سوم از افراد متولد شده  پس از  سال 2000 درطول زندگی خود  به دیابت نوع 2 مبتلا خواهند شد.

دکتر Fadelمی گوید: بهترین درمان فعال تر بودن است و تحقیقات ما این مفهوم را به اثبات رسانده است  تحقیقات نشان می دهد  بی تحرکی و نشستن در تمام طول روز برای سلامتی  بسیار مضر است.

محققان به مطالعه ی  تأثیرات اولیه بی تحرکی بر عروق خونی بدن پرداختند. آنها به بررسی این تأثیرات زمانی که افراد از تحرک فیزیکی روزانه ی زیاد ( 10 هزار  قدم یا بیشتر در روز) به فعالیت  کم روزانه یعنی کمتر از 5 هزار قدم  در روز تغییر رویه  می دهند، پرداختند. 5 هزار قدم  در روز میانگین  ملی تعداد قدم هایی است که افراد  در روز بر می دارند اما این تعداد  قدم در روز تنها نیمی ازمقدار قدمهایی است که انجمن جراحان عمومی آمریکا به افراد توصیه کرده است.

محققان دریافتند که کاهش میزان فعالیت از فعالیت زیاد به فعالیت کم تنها برای 5 روز موجب کاهش عملکرد پوشش داخلی عروق خونی در پا می شود. دکتر Fadelمی گوید: اختلالی که تنها در 5 روز عدم فعالیت درعروق خونی مشاهده کردیم، بسیار قابل توجه بود. این موضوع  نشان می دهد  سیستم عروق خونی تا چه مقدار به عدم فعالیت بدنی حساس است.

 دکتر Fadelو دکتر Thyfaultچندین سال به بررسی عدم فعالیت وکنترل گلایسمیک و همچنین تأثیرات بی تحرکی  بر جریان خون وعملکرد عروق در بدن پرداختند. در مطالعات قبلی آنها مشخص گردید کاهش درفعالیت عروق خونی با مرگ زودهنگام بر اثر وقایع قلبی-عروقی و فشارخون بالا درارتباط است.  حال درتحقیق اخیر مشخص گردید حتی عدم فعالیت حاد در طول  یک دوره ی پنج روزه  می تواند تأثیرات دراز مدتی بر سلامت  قلبی عروقی بر جا گذارد. اگر چه پاسخ جریان خون به مصرف گلوگز  با عدم  فعالیت  پنج روز تحت  تأثیر قرار نمی گیرد اما  اختلال درکنترل گلایسمیک وحساسیت  به انسولین  از عواقب کاهش فعالیت فیزیکی روزانه است. شمارش قدم ها و داشتن فعالیت فیزیکی  با ورزش  تعریف شده که رفتن به ورزشگاه است، متفاوت است. در حالیکه  فواید  ویژه ای  از ورزش در ورزشگاهها نصیب افراد  می شود اما تحقیقات دکتر Fadelو Thyfaultبر اساس  مقدار فعالیت بر اساس 30 دقیقه  فعالیت  متوسط در روز انجام شده است.

دکتر Thyfaultمی گوید: ما نیاز به آموزش فیزیولوژی بدن و فیزیولوژی روند بیماری به مردم داریم تا به آنها برای درک تأثیر عدم فعالیت که نقش اساسی در روند بیماری دارد، کمک کنیم. سپس به آنها  ابزارهایی مانند پدومتر یا مانیتورهایی  بدهیم تا به آنها کمک کنیم  که به میزان  فعالیت  فیزیکی بالاتری برسند تا آنها  متوجه ی تأثیر این  مقدار فعالیت بر بهبود  وضعیت بدنی وسلامت  خود شوند.

این مطالعات اثبات می کند که فعالیت  روزانه چه نقش مهمی در سلامت  افراد دارد و سلامت  افراد  یک مسئله ساده نیست که تنها به وزن بدن یا تناسب اندام آنها درآئینه مرتبط باشد. نتایج این تحقیق در مجله ی Medicine & Science in Sports & Exerciseمنتشر شد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141231095651.htm